Masalah Pendengaran

Pengenalan

  • Suatu keadaan yang mana seseorang tidak mendengar keseluruhan bunyi, separuh atau mendengar bunyi bising tertentu.
  • World Health Organization menganggarkan seramai 5% populasi dunia atau 466 juta individu di dunia mengalami masalah pendengaran. Seramai 34 juta dalam jumlah ini ialah kanak-kanak.
  • Individu masalah pendengaran dikatakan mengalami kehilangan pendengaran bermula 25dB (kekuatan bunyi).
  • Individu masalah pendengaran juga dikenali sebagai golongan pekak.
  • Pendaftaran Orang Kurang Upaya pada tahun 2017 mendapati 706 orang kanak-kanak mengalami masalah pendengaran.
  • Seramai 4,072 murid masalah pendengaran di sekolah kerajaan pada tahun 2019 (Bahagian Pendidikan Khas).

Jenis Kehilangan Pendengaran

  • Telinga manusia terbahagi kepada 3 bahagian iaitu telinga luar, tengah dan dalam.
  • Setiap bahagian telinga yang terjejas ini boleh menyebabkan kehilangan pendengaran iaitu:
    1. konduktif,
    2. sensorineural atau
    3. campur
Gambar 1: Bahagian telinga manusia

Tahap Kehilangan Pendengaran

Bunyi diukur berdasarkan kekuatan dan frekuensi menggunakan unit decibels (dB) dan hertz (Hz).

Kanak-kanak yang mempunyai pendengaran normal boleh mendengar bunyi perlahan dari 20dB.

 
Tahap Kehilangan Pendengaran (dB)

Ciri-Ciri
 
Ringan
26 dB - 40 dB
  • Sukar mendengar bunyi perbualan yang perlahan seperti berbisik
  • Masih boleh mendengar jika persekitaran tidak bising dan sumber bunyi jelas
  • Sukar mendengar bunyi persekitaran yang perlahan seperti kicauan burung dan bunyi air yang menitis
 
Sederhana
41 dB - 60 dB
  • Sangat sukar mendengar bunyi perbualan yang biasa

 
Teruk
61 dB - 80 dB
  • Tidak dapat mendengar bunyi perbualan dan percakapan
  • Menunjukkan respon terhadap bunyi kuat seperti bunyi hentakan pintu atau hon kenderaan besar seperti lori
 
Sangat Teruk
80 dB ke atas
  • Tidak mendengar walaupun bunyi yang sangat kuat seperti letupan

Pengesanan Kehilangan Pendengaran

Seseorang bayi yang baru lahir mungkin tidak menunjukkan tanda-tanda mengalami masalah pendengaran. Pada usia tertentu, sepatutnya pencapaian perkembangan pendengaran perlu dicapai oleh kanak-kanak.


Semasa Baru Lahir

Menunjukkan reaksi terkejut apabila mendengar bunyi kuat tiba-tiba


3 Bulan

Bayi akan mula mengenali suara ibu bapa


6 Bulan

Bayi boleh mengerakkan kepala dan mata ke arah sumber bunyi yang didengarinya


12 Bulan

Bayi boleh meniru perkataan dan menghasilkan perkataan mudah seperti mama, bye-bye

Apabila bayi semakin membesar antara tanda-tanda kehilangan pendengaran yang ditunjukkan ialah:

Proses Saringan dan Diagnosis

Mengapa saringan awal dilakukan?

Ujian saringan merupakan langkah utama mengenal pasti dan diagnosis kehilangan pendengaran bayi. Tanpa program saringan, bayi yang mengalami kehilangan pendengaran akan lambat menerima diagnosis sehingga mereka telah berusia 1 hingga 3 tahun.

Pada usia 1 hingga 3 tahun berlaku perkembangan pesat bagi kemahiran pertuturan dan bahasa. Tanpa intervensi awal bayi akan mengalami kelewatan dalam kemahiran bahasa, sosial dan akademik.

Langkah-Langkah Saringan dan Diagnosis

ketidakupayaan-masalah-pendengaran-06

Proses Saringan Awal


Ujian saringan pendengaran bayi merupakan rutin sebaik kelahiran bayi untuk menguji pendengaran bayi yang baru lahir. Saringan dilakukan menggunakan alat teknologi oleh jururawat
ketidakupayaan-masalah-pendengaran-07

Rujukan Untuk Penilaian Lanjut


Jika tahap pendengaran bayi membimbangkan, bayi tersebut akan dirujuk untuk temu janji susulan bagi mengulangi ujian pendengaran bagi mengesahkan masalah pendengaran
ketidakupayaan-masalah-pendengaran-08

Dianogsis Kehilangan Pendengaran


  1. Pegawai pemulihan perubatan pendengaran (ahli audiologi) akan menjalankan ujian pendengaran dengan mendalam dan mengesahkan masalah pendengaran yang dihadapi bayi
  2. Doktor ENT pula akan mengenal pasti punca serta cadangan rawatan khusus bagi bayi atau kanak-kanak
  3. Penilaian oleh Pegawai Pemulihan Pertuturan (ahli terapi pertuturan) supaya intervensi awal boleh dijalankan

Intervensi Awal

Apabila kanak-kanak menerima diagnosis kehilangan pendengaran, intervensi awal perlu dimulakan secepat mungkin.

Intervensi awal terdiri daripada:

Sesi Terapi Pertuturan

Sesi terapi pertuturan oleh Pegawai Pemulihan Pendengaran Pertuturan untuk membantu keluarga supaya lebih memahami kehilangan pendengaran kanak-kanak.

Membantu meningkatkan perkembangan bahasa dan kemahiran komunikasi.

Pegawai Pemulihan Perubatan Pendengaran
(Ahli Audiologi)

Menilai, memilih dan mencadangkan alat bantu pendengaran pada kanak-kanak.

Memberi khidmat nasihat mengenai pemakaian dan penjagaan alat bantu pendengaran kepada ibu bapa atau penjaga.

Menjalankan latihan auditori bagi kanak-kanak yang memakai alat bantu pendengaran.

Alat Bantu Pendengaran / Assistive Listening Devices atau Koklea Implan

Seseorang kanak-kanak bermasalah pendengaran akan disaran menggunakan:

  1. Alat bantu pendengaran atau ;
  2. Menjalani koklea implan
Alat Bantu Pendengaran
  • Membantu kanak-kanak untuk mendengar dengan menguatkan bunyi di persekitaran
Koklea Implan
  • Koklea implan akan dicadangkan sekiranya alat bantu pendengaran tidak dapat membantu masalah pendengaran secara optimum
  • Koklea implan ialah alat perubatan yang menggantikan fungsi telinga yang rosak (koklea). Suatu pembedahan dijalankan untuk memasukkan implan
  • Koklea implan mengganti fungsi bahagian dalam telinga yang rosak untuk menghantar isyarat bunyi kepada otak

FAKTA

Semakin awal bayi atau kanak-kanak menerima intervensi awal, mereka akan menunjukkan pertuturan, bahasa dan kemahiran belajar yang lebih baik berbanding mereka yang tidak atau lewat menerima intervensi.

PAKAR

Pegawai Pemulihan Pendengaran Pertuturan (Ahli Terapi Pertuturan) dan Pegawai Pemulihan Perubatan Pendengaran (Ahli Audiologi)
*Hospital Kerajaan dan Hospital Swasta di bandar-bandar utama
Kit Ibu Bapa